Webové stránky, ktoré ma berú

Autor: Andrea Kuricova | 11.5.2009 o 17:30 | Karma článku: 4,37 | Prečítané:  1793x

Je viacero vecí, ktoré ma počas doterajšieho pobytu v Anglicku pozitívne prekvapili. Jednou z nich je netradičný spôsob, akým sa niektoré firmy prezentujú. V poslednej dobe som totiž potrebovala vybaviť viacero praktických problémov a pri ich riešení som sa, ako inak, rozhodla v prvom rade siahnúť po zdrojoch na web stránkach. 

Fenomén veľkej nudy
Drvivá väčšina firiem pristupuje k tvorbe svojich webových stránok takmer úplne rovnako. Rovnako nudne. Poväčšinou ich od seba líši akurát tak prepracovanejší dizajn. Väčšina z nich je však rovnako preplnená hŕbou bezobsažnej vaty a „informáciami", ktoré len zahatávajú cestu k tým niekoľkým informáciám, ktoré naozaj potrebujete. Je to priam ideálne prostredíčko na úspech v prípade, ak sa firma rozhodne svoju prezentáciu poňať netradičnejšie. Jednak tak má možnosť osloviť auditórium, o ktorom sa možno ani netušilo a súčasne si pritom robiť veľmi osožnú PR službu. Dvom príkladom, ktoré uvádzam nižšie, sa to podľa mňa podarilo.

  
1. Laundry, spoločnosť poskytujúca firmám riešenia na triedenie a recykláciu odpadu. Jej webové stránky sú vytvorené tak, aby služby firmy a výhody prípadnej spolupráce pochopil aj človek s inteligenciou sotva badateľnou a súčasne sa pritom celkom príjemne pobavil.

Hneď na úvodnej stránke z troch umne naskladaných viet pochopíte o čo sa v zásade jedná, prečo to chcete a ako/kedy môžte s Laundry začať spolupracovať. Malý komentík v dolnom ľavom rohu vás zas privedie do obrazu v v tom, aký štýl komunikácie môžete očakávať.

laundr1_res.bmp

Ani po rozklikaní ďalšich podstránok, ktoré svojím názvom jednoducho a výstižne pomenúvajú svoj obsah (je to zvláštne, ale takáto priama úmera naozaj nie je až taká častá), sa na vás nevybalí hŕba nepodstatných bludov - viď tritisíc päťsto stránok konkurečných spoločností, mätúco informujúcich o všemožných legislatívnych súvislostiach s recyklovaním. Naopak. Dočkáte sa jasných, prehľadne usporiadaných informácií - podaných "ťažko neformálnym" jazykom.

Stránka je doplnená vtipnými, aktuálne nadizajnovanými fotografiami a "hláškami", ktoré vyvolávajú dojem otvoreného kamarátskeho dialógu. To všetko robí z inak neveľmi záživnej témy pomerne zaujímavý topic. A práve to je moment, kedy si spoločnosť Laundry definitívne získala akéhokoľvek prakticky zmýšľajúceho easy-going človeka, ktorý práve hľadá dodávateľa recyklačných služieb pre svoju firmu.

laudnr2_res.bmp

História vzniku spoločnosti a predstavenie kľúčových zamestnancov je čosi, k čomu sa dopracovať môžete (a verím, že po príjemnom zážitku z prvých stránok tak aj väčšina neskôr urobí), ale nebude vám to zavadzať na začiatku, keď vás to, čo firma robí a v čom sa líši od ostatných, zaujíma oveľa viac ako ďalekosiahle pramene jej vzniku. Ak však čas a chuť mať budete, prečítať si ju môže byť celkom zaujímavé ("But mummy, where does the Laundry come from?"). Nemenej zaujímavé sú tiež absolútne neformálne profily jej zamestnancov (dozviete veci, ktoré by ste pravdepodobne nečakali) a firemných blogov (áno, už aj "odpaďáci" majú svoje blogy :)

laundry3_res.bmp

Zlatej čerešničky sa v prípade tejto spoločnosti dočkáte v momente, kedy vám dovezú tovar. Jednak si v praxi overíte, že ten neformálny priateľský prístup, ktorý avizovali už webové stránky, je prenosný, t.j. prítomný u všetkých zamestnancov, ale hlavne - že zábava pokračuje ďalej, a to bez akejkoľvek irónie. Recyklovateľné koše na smeti si totiž budete musieť zložiť sami podľa priloženého návodu (v tomto prípade sa skôr jedná o kód než návod). Na prvý pohľad nápad možno bláznivý a otravný, ale v konečnom dôsledku zmysluplný, ktorý vám zaberie pár minút a pritom spôsobí, že si pri skladaní osviežite hlavu hlavolamom, aký ste naposledy riešili, keď ste mali možno desať a s rolou uvedomelého recyklovateľa sa tak ešte viac zosobníte.

 

2. eCourier, spoločnosť poskytujúca rýchlu zásielkovú službu.

"Čo nového už len môže priniesť trh s rýchlymi zásielkami?", možno si poviete. Za súčasnej situácie, kedy doručovateľské spoločnosti v rýchlosti doručovania zásielok dosahujú reálne maximum a konkurenčný boj medzi niekoľkými najväčšími poskytovateľmi sa odohráva viac-menej už len na poli služieb pre zákazníkov, javí sa táto oblasť zdanlivo ako nepreniknuteľná. Ale niekto skulinku predsa len objavil - jednak na úrovni rýchlosti a presnosti samotnej služby ("Larry technology") a jednak na poli inovatívnosti v spôsobe komunikácie so zákazníkom (bez ktorej by sa mu ani nepodarilo na trh sa uviesť).
Táto "One day delivery" spoločnosť založená kamarátmi z vysokej školy (už to vyzerá tak, že čo sa počas výšky nevymyslí, s tým sa diera do sveta neurobí), sa vyhlasuje za najrýchlejšieho doručovateľa v Európe a kladie si za cieľ dosiahnuť rovnakú pozíciu aj v celosvetovom meradle.

Úvodná stránka, tak ako v prvom prípade, jasne a KRÁTKO pojednáva o tom, čo firma robí a prečo by ste mali využiť práve ich služby, či už ako firma alebo jednotlivec. Ponúka taktiež roztvorenie krátkej animovanej demonštrácie (opäť uspôsobenej aj tým najnižším inteligenčným kategóriám), ktorá laicky vysvetľuje metódy, ktoré im umožňujú byť pred konkurenciou o krok vpred.  

ecourier1_res.bmp

Od otvorenia prvej stránky máte okamžite možnosť spustiť Live Chat s operátorom (ktorého skutočné meno sa vám ukáže na lište). Môžete sa naňho obrátiť s akýmikoľvek otázkami, ktoré súvislosti s ich službami máte.

ecourier2_res.bmp

 

Celá grafika stránky je nadizajnovaná „očipriťahujúcimi t-mobileoidnými" farbami a na všetkých úrovniach sa snaží vyvolať dojem neformálneho zábavného dialógu (skúste si prejsť myšou po fotografiách členov tímu a predstavenstva). Väčšina stránok sa akoby vyvolávala pocit, že pôvodná štandardná grafika bola upravená dieťaťom, ktoré si stránky pomaľuje ružovou fixkou.

ecourier3_res.bmp

Samozrejme, čo by to bolo za modernú firmu, keby sa opomenul efekt životného prostredia. Treba povedať, že v tomto prípade sa naozaj nejedná o odreptanie štandardných záväzkov, ale spoločnosť sa v tejto oblasti angažuje naozaj aktívne, čo môže byť pre mnohých silný motivačný faktor. eCourier sa hrdí titulom „The Carbon Neutral Company". Používa totiž výhradne elektrikou poháňané dopravné prostriedky a snaží sa uprednostniť dopravu bicyklom vždy, keď je to možné. Na svojich stránkach taktiež ponúkajú prehľad o svojich investičných enviromentálnych projektoch.

ecourier4_res.bmp

Samozrejme, inovatívny prístup k sebaprezentácii nie je všeliekom a nie vždy sa vypláca. To, čo môže fungovať v prípade spoločnosti sprostredkujúcej zoznamovacie stretnutia pre osamelých asi nebude to pravé v prípade banky. To, že sa tieto firmy rozhodli prezentovať svojim potenciálnym zákazníkom inak ako veľká väčšina ostatných nutne neznamená, že sú automaticky "tie správne". Sú však sympatické, svojou odlišnosťou pritahnu pozornosť, možno presvedčia k spolupráci a hlavne - svoje pozitívna sú schopné dokázať aj v realite (odkúšané na sebe).



Zdroje:

http://www.thelaundry.biz/

http://www.ecourier.co.uk/

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?